Carnea rosie creste riscul de cancer si de boala cardiaca

Astazi vom vorbi despre consumul de carne rosie (atat procesata, cat si neprocesata) si implicatiile sale asupra sanatatii.

Definitii

Carnea rosie inseamna carnea rezultata din muschiul unui mamifer, dupa cum urmeaza: vita, porc, miel, capra, vanat sau cal (inclusiv carnea tocata sau congelata). Carnea procesata se refera la carnea ce a fost transformata prin sarare, conservare, fermentare, afumare sau orice alt proces care ii sporeste aroma si ii contribuie la o mai buna conservare. Aici intra si produsele derivate, cum este sangele.

Carnea rosie contine proteine cu valoare biologica mare, fier, zinc si vitamine din complexul B.

Riscuri si ce spun studiile

Procesarea carnii, prin conservare sau afumare poate duce la formarea de compusi carcinogeni, incluzand compusi nitrosaminici si hidrocarburi aromatice policiclice. Gatirea imbunatateste gustul si digestia carnii, dar poate produce compusi cunoscuti sau suspecti de a determina neoplazii, cum sunt aminele aromatice heterociclice. Gatirea la temperaturi inalte – in tigaie, la grill sau gratar produce cele mai mari cantitati din aceste substante.

In 2015, un grup de 22 de experti au analizat circa 800 de studii legate de asocierea consumului de carne rosie sau procesata cu declansarea cancerului si au concluzionat:

  • consumul de carne procesata este carcinogen pentru om, adica predispune si chiar declanseaza cancerul
  • consumul de carne rosie este potential cancerigen pentru om si sunt necesare si alte studii pentru concluzii mai clare

Sursa: https://www.thelancet.com/journals/lanonc/article/PIIS1470-2045%2815%2900444-1/fulltext

In ce priveste bolile cardio-vasculare si factorii de risc asociati, o analiza a 36 de studii a fost facuta de Universitatea Harvard si a concluzionat:

  • dietele cu continut ridicat de carne rosie au crescut nivelul trigliceridelor
  • dietele bogate in surse proteice din plante cum sunt legumele, soia si nucile au oferit un nivel de colesterol total si LDL (colesterolul “rau”) mai scazut comparat cu dietele ce contineau carne rosie
  • in comparatie cu pestele, carnea rosie a determinat un nivel mai scazut de colesterol LDL; un efect similar a fost observat si comparand dietele cu carbohidrati de slaba calitate (alimente procesate cu mult zahar sau derivati) cu cele ce contin carne rosie
  • se recomanda o dieta vegetariana sau una de tip mediteranean pentru o protectie cardiaca si o sanatate mai buna

Sursa: https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/CIRCULATIONAHA.118.035225

Institutul american de cercetare a cancerului recomanda limitarea consumului de carne rosie la maxim 350-500g pe saptamana si evitarea consumului de carne procesata. Conform studiilor, ei afirma o asociere certa intre carnea rosie si cancerul colorectal (1)

De asemenea, OMS (Organizatia Mondiala a Sanatatii) recomanda limitarea consumului de carne rosie si evitarea carnii procesate (2)

Care sunt concluziile mele ? Recomand, luand in calcul toate cele expuse si studiate, evitarea cu desavarsire a carnii procesate si limitarea la maxim a consumului de carne rosie (maxim 300 g pe saptamana). Iar pentru cei care pot elimina complet carnea rosie, efectele pozitive vor fi si mai mari din cate se pare. Dar, vom aborda mai pe larg si avantajele dietelor amintite mai sus in articole separate.