Dieta fara gluten – principii generale si argumente stiintifice

Dieta fara gluten a fost si inca este la moda atat printre vedete, cat si printre oamenii obisnuiti de pretutindeni. Din pacate de multe ori, cei care adopta acest regim nu cunosc toate detaliile. Am auzit adesea confuzii intre gluten si glucide sau necunoasterea beneficiilor si indicatiilor acestei diete.

Ce este glutenul?

Glutenul este o proteina intalnita in cateva tipuri de cereale: grau, orz, secara. Numele provine de la echivalentul latin pentru “lipici”, datorita proprietatilor sale ce ofera elasticitate si aderenta cand este combinat cu apa (util in realizarea aluatului).

Circa 1% din populatia lumii sufera de boala celiaca, o afectiune autoimuna ce se manifesta printr-o reactie anormala a corpului la ingestia de gluten. Este suficient sa mananci un dumicat de paine pentru a resimti dureri intense abdominale, a avea scaune diareice si a te simti epuizat. Manifestarile bolii celiace sunt diverse si mai includ: anemie, osteoporoza, infertilitate, caderea parului, depresie, dermatita. Sunt si cazuri asimptomatice, dar indiferent de asta, mucoasa intestinala este distrusa.

Din fericire, exista un test de diagnostic cert, numit anticorp antitransglutaminaza, pe baza caruia poti stii daca suferi de aceasta boala sau nu.

De asemenea, exista anumite persoane ce manifesta asa-numita intoleranta la gluten, fara distrugerea mucoasei intestinale, dar cu simptome asemanatoare bolii celiace.

Un medic gastroenterolog va putea pune diagnosticul, de aceea este indicat sa faceti un consult daca va regasiti in descrierea de mai sus.

Despre dieta fara gluten

Aceasta dieta este una de tip terapie nutritionala in vederea ameliorarii simptomatologiei unei afectiuni si nu pentru scadere in greutate, cum de multe ori este utilizata. Dar vom ajunge si acolo.

Daca medicul tau ti-a confirmat boala celiaca sau intoleranta la gluten, trebuie sa eviti anumite alimente si anume: grau, orz, secara, malt, triticale si alimentele care le contin: paine, paste fainoase, pizza, produse de patiserie, covrigei, cereale, sosuri, snacks-uri de tot felul, bere.

Permise vor fi: peste, oua, carne, lactate, nuci, seminte, condimente, fructe, vegetale, orez, cartofi, ovaz, porumb, soia, etc. De multe ori insa, ovazul poate fi contaminat in timpul productiei cu grau, orz, secara si de aceea e bine de ales ovazul etichetat “fara gluten”.

La o prima privire, vedem ca din start alimentele interzise sunt in general cele mai procesate si de aici rezulta primul avantaj pentru cei care vor sa scada in greutate cu aceasta dieta.

Care sunt beneficiile aduse de aceasta dieta?

In primul rand, in anumite cazuri de boala celiaca, poate dura undeva intre 6 luni si 5 ani pana la vindecarea tubului digestiv afectat.

  • simptomele digestive sunt semnificativ ameliorate si treptat dispar dupa adoptarea acestei diete – flatulenta, scaune diareice, dureri abdominale (1), (2)
  • ajuta la scaderea in greutate, dat fiind ca multe produse procesate sunt automat eliminate: pizza, covrigei, burgeri, sosuri, anumite semipreparate, etc
  • poate ameliora simptomele asociate sindromului de colon iritabil (SCI), datorita eliminarii unor produse ce contin oligozaharide usor fermentabile ce pot duce la agravarea simptomelor SCI, adica cerealele (3)
  • imbunatateste nivelul de energie a persoanelor suferinde de boala celiaca. Asta se datoreaza faptului ca distructia mucoasei intestinale duce la malabsorbtia unor vitamine si minerale, iar odata cu refacerea acesteia, simptomele se amelioreaza (4)

Care sunt efectele negative ale dietei fara gluten?

  • pacientii cu boala celiaca au deficiente importante in absorbtia unor vitamine si minerale: zinc, vitaminele A, D, E, B12, acid folic, fier. Dieta fara gluten nu imbunatateste prea mult aceste probleme conform studiilor (5) Explicatia este simpla: majoritatea celor care urmeaza o asemenea dieta aleg produse procesate, cu eticheta “fara gluten”, in detrimentul alimentelor naturale: fructe, legume, orez, nuci, seminte. Astfel pot dezvolta un deficit de fibre alimentare si vitamine.
  • poate duce la constipatie, din aceleasi motive expuse la punctul anterior
  • este costisitoare. In ultima vreme, este in floare o intreaga industrie a produselor fara gluten si preturile sunt pe masura. Un simplu exemplu: 1kg de faina fara gluten (din soia, orez, etc) costa pana la 35 lei.
  • poate fi o provocare zilnica destul de coplesitoare: o permanenta cautare a produselor fara gluten in magazine sau restaurant, sau cand esti invitat la cineva la masa

Recomandari finale

Dieta fara gluten este o terapie nutritionala pentru persoanele ce sufera de boala celiaca sau intoleranta la gluten si dupa parerea mea, ar trebui sa ramana asa. Cei care o adopta pentru scaderea in greutate au anumite beneficii, enumerate pe parcursul articolului, dar si anumite riscuri.

Dieta fara gluten nu a fost creata pentru a scadea in greutate si nu ofera rezultate semnificative sau mai bune decat orice alta dieta. Pe de alta parte este costisitoare si destul de greu de urmat pe toata viata.

O alimentatie\stil de viata bazat pe o dieta echilibrata ce elimina produsele intens procesate, prajelile, evita excesul de grasimi saturate si zahar, folosind din plin fructe, legume, cereale integrale, uleiuri sanatoase, peste ofera avantaje importante pentru sanatate si rezultate notabile in scaderea ponderala. De asemenea, poate fi urmata toata viata fara probleme deosebite.

In final, va sfatuiesc sa nu apelati la acest regim alimentar daca nu manifestati simptomele clare de intoleranta la gluten sau aveti un diagnostic medical de boala celiaca.