Colesterolul – un aliat neasteptat

Colesterolul este un compus lipidic ce exista in mod natural in corp, fiind produs de ficat in cantitatile optime pentru buna functionare a organismului. Cu toate ca un nivel crescut al colesterolului poate determina si agrava bolile cardiovasculare, adevarul este ca fara colesterol nu am putea trai.

Rolurile colesterolului in organism!

Este o componenta esentiala a membranelor celulare. Fara colesterol, limfocitele T spre exemplu, nu ar putea sa-si mentina integritate, slabind semnificativ raspunsul imun (apararea) corpului.

Colesterolul este necesar in sinteza hormonilor steroizi, in special a celor sexuali – testosteron si progesteron. Alti hormoni, produsi de glandele suprarenale (aldosteron si cortizol) necesita de asemenea colesterol in producerea lor.

In al treilea rand, fara acest component lipidic, in piele nu s-ar mai produce vitamina D, ce joaca un rol important in mentinerea densitatii osoase si gestionarea rezervelor de calciu, dar si in imunitate.

Nu in ultimul rand, colesterolul permite formarea acizilor biliari, cu rol esential in absorbtia lipidelor la nivelul tractului digestiv.

Corpul are resursele necesare sa produca tot colesterolul necesar supravietuirii, insa cantitati mici sunt absorbite si din alimente.

Tipurile de colesterol

Grasimile nu pot fi dizolvate in apa, si cum principalul constituent al corpului uman este apa, ele trebuie sa aiba niste carausi care sa le ajute sa ajunga la celule si tesuturi. Acestea sunt lipoproteinele si cu siguranta ati auzit de LDL si HDL. Ei bine, ele sunt cele mai importante tipuri de transportori pentru colesterol si la ele ne referim popular cand spunem ca avem un LDL sau HDL ridicat.

Exista doua tipuri de molecule LDL (low-density lipids): particule mici si particule mari. Cele mici au rol puternic aterogen, asa cum o arata si studiile (1). Rolul LDL este de a transporta dinspre ficat spre tesuturi colesterolul necesar functionarii organismului. Cand nivelul sau este prea ridicat si se intrunesc si alti factori: inflamatie, leziuni locale, prezenta radicalilor liberi, pot aparea placile de aterom, fiindca excesul trebuie depus undeva si din pacate ajunge in interiorul vaselor, obturandu-le.

HDL (high density lipids) colesterolul preia excesul de colesterol si il duce spre ficat pentru reciclare sau excretie. Astfel acest tip de lipoproteine au rol antiaterogen si previn formarea placilor de aterom si a infundarii vaselor de sange (2)

Colesterolul alimentar si colesterolul din sange

Din fericire, in cele mai multe cazuri cantitatea de colesterol ingerata cu alimente nu se reflecta in nivelul colesterolului sangvin. Si chiar atunci cand se intampla si creste nivelul LDL, va creste consecutiv si HDL mentinand un raport optim ce previne boala cardio-vasculara. (3)

De asemenea, studiile nu arata nici o legatura directa intre colesterolul alimentar si riscul de boala cardiaca (4) (5)

“Bine, bine..” veti spune, “si atunci de unde creste colesterolul din sange?” O intrebare foarte pertinenta si valida si raspunsul este complex, sau cel putin exista mai multe cauze.

In primul rand, stilul de viata neadecvat (exces alimentar si lipsa miscarii) ce duce la obezitate, este una din principalele cauze. Apoi, grasimile saturate si cele de tip trans din alimente, vor ridica in mod semnificativ nivelul colesterolului sangvin. Grasimile trans (gasite in prajeli si anumite tipuri de alimente procesate) au inceput a fi interzise in tot mai multe tari si asta e un lucru bun (6).

Fumatul predispune de asemenea la cresterea colesterolului (7). Exista anumite boli genetice, cum ar fi dislipidemiile familiale ce se insotesc de cresterea colesterolului. In plus, nivelul colesterolului creste si in alte afectiuni, cum ar fi: diabetul zaharat, sindromul de ovar polichistic, hipotiroidie, afectare hepatica si renala. Nu in ultimul rand, anumite medicamente, cum sunt terapiile de substitutie hormonala si steroizii cresc nivelul colesterolului sangvin. (8)

Am vazut impreuna ca nu putem supravietui fara colesterol si ca nu este un dusman, ci mai degraba un aliat, insa atunci cand nivelul sau depaseste valorile normale devine o problema… ca orice lucru bun in exces.

Vestea buna este ca in cele mai multe cazuri, putem interveni direct pentru scaderea lui. Cum putem face asta in mod natural (prin stilul de viata) ? Urmeaza in curand un articol pe aceasta tema!

Ce va pot spune acum pe scurt: consumati din plin alimente naturale, integrale, preparate in casa sau crude (dupa caz), evitand pe cat posibil tot ce e procesat si faceti cat mai multa miscare zilnic.