Cum sa-ti cresti imunitatea in perioada COVID-19

Am fost intrebat adesea despre metode naturale de a creste imunitatea si ce motiv poate fi mai potrivit sa o faci decat o pandemie ? Desi… este bine sa tii cont de propria sanatate oricand.

Inca de la inceput vreau sa precizez un lucru: nu exista inca tratamente specifice impotriva infectarii cu sars cov-2 si nici nu exista vreo dovada rezultata din studii care sa certifice ca un aliment sau supliment poate preveni infectia covid-19.

Ceea ce voi prezenta mai jos sunt masuri generale de a-ti intari imunitatea, acel sistem complex de celule si procese care lupta impotriva agentilor patogeni din mediul extern.

  1. Vitamina C – cine nu a auzit ca vitamina C creste imunitatea? Si este si adevarat, studiile sustin acest punct de vedere (1, 2, 3, 4). Suplimentarea acestei vitamine poate reduce durata si severitatea infectiilor respiratorii sau poate preveni aparitia lor. Cea mai buna sursa de vitamina C, pe care o sustin, este consumul de fructe si legume (macese, catina, ardei iute verde, coacaze negre, patrunjel, kiwi, lamai, broccoli) in cantitati mari. Pentru cei cu imunitatea slabita sau la risc (varsta peste 65 de ani, suferind de obezitate, hipertensiune, diabet zaharat, astm bronsic) se pot administra suplimente ce sa nu depaseasca 2000 mg/zi. Unele persoane pot avea scaune diareice la doze mari.
  2. Alimentatie sanatoasa si echilibrata – voi dezbate acest subiect intr-o serie mai lunga de articole. Pe scurt, expertii recomanda o dieta bazata preponderent pe legume, fructe, cereale, nuci, seminte, ocazional peste si lactate fermentate. S-a dovedit ca aceasta ofera cele mai bune rezultate in preventia si grabirea vindecarii in cazul majoritatii afectiunilor cronice sau acute. Excesul de zahar, sare, grasimi saturate, prajeli, alimente procesate vor slabi imunitatea generala.
  3. Eliminarea fumatului – fumatorii au un sistem imunitar slabit si un risc mai mare de a dezvolta complicatii grave in sfera respiratorie si nu numai. Cauzele sunt – incetinirea pana la inactivarea temporara a cililor din caile respiratorii. Cand acestia nu functioneaza se acumuleaza secretii mucoase in exces. O alta cauza este producerea de radicali liberi, ce deterioreaza tesuturile si le imbatranesc, dar si afectarea directa a limfocitelor sistemului imunitar. (5, 6)
  4. Odihna\Somnul – studiile arata tot mai des legatura dintre un somn bun si starea de sanatate. Cei care dorm insuficient au o predispozitie mai mare de a raci (1). Adultii au nevoie de cel putin 7 ore de somn pe noapte, in timp ce adolescentii circa 8-10. Un somn bun se obtine daca in camera in care te vei culca temperatura este cu 3-4 grade mai mica decat in restul casei, daca este complet intuneric si lipsita de distractii: TV, computer. De asemenea este recomandata evitarea expunerii la lumina albastra emisa de TV, ecrane (laptop, smartphone) cu 1-2 ore inainte de culcare. Alternativ se pot folosi programe ce schiimba aspectul ecranului intr-o lumina cu tenta galbuie.
  5. Nu lua antibiotice fara prescriptie medicala – este un obicei des intalnit acela de a lua antibiotic la orice banala raceala sau infectie si din pacate farmaciile romanesti inca elibereaza aceste medicamente fara reteta. Daca un antibiotic este eficient in tratarea infectiilor bacteriene, el este inutil in cele virale. Cum majoritatea racelilor comune sunt virale, iar gripa prin definitie este o infectie virala… concluzia e simpla. Din pacate nu e vorba doar de bani aruncati. Antibioticele administrate fara discernamant ataca si slabesc sistemul imunitar, care va fi incapabil sa lupte cu alte infectii. (7).
  6. Vitamina D – suplimentarea cu aceasta vitamina in perioadele in care infectiile respiratorii sunt in floare este o idee excelenta. Studii de mare amploare au aratat ca stimuleaza sistemul imunitar, scad nivelul inflamatiei din organism si cresc eficienta tratamentelor antivirale (8, 9). Doza recomandata este de 1000 pana la 5000 UI pe zi, insa persoanele cu deficit dovedit la analizele de laborator pot lua doze mult mai mari.
  7. Gestioneaza nivelul stresului – toata lumea da vina pe stres cand se imbolnaveste si partial are dreptate. Stresul este unul din factorii care scad imunitatea si pot conlucra la aparitia unor afectiuni acute sau cronice de sanatate. (10, 11)
  8. Zinc-ul – are un rol important in dezvoltarea celulelor sistemului imun si in raspunsul inflamator. Suplimentarea cu zinc are efecte dovedite in protejarea si chiar tratarea infectiilor acute respiratorii (12, 13). Nu este recomandata o doza mai mare de 40mg pe zi deoarece poate avea efectul opus!
  9. Foloseste probiotice sau alimente fermentate – alimentele fermentate (iaurt, kefir, lapte batut, sana) sunt bogate in bacterii benefice tubului digestiv. Tot mai multe studii arata ca exista o legatura stransa intre sanatatea bacteriilor ce ne populeaza tubul digestiv si sanatatea noastra individuala. S-au realizat chiar transplanturi de bacterii bune in intestinul indivizilor bolnavi cu reducerea severitatii si grabirea vindecarii in anumite afectiuni. Cert este ca a consuma alimente fermentate sau a lua suplimente cu probiotice va contribui la cresterea imunitatii. (14)
  10. Fa exercitii fizice – chiar daca stam mai mult in casa si izolati, inca putem face exercitii fizice – bicicleta de camera, flotari, abdomene, genuflexiuni, pilates, etc. Orice forma de miscare este buna si ofera un “boost” necesar sistemului imunitar (15).